058ad04b-1087-45a2-bb3a-68eb05f72424

Evoluția transportului public municipal urban și suburban în Chișinău

19 iunie 2024

Primul mijloc de transport în comun din Chișinău a apărut acum 136 de ani. În luna aprilie a anului 1888, Duma orășenească emite hotărârea conform căreia în Capitala guberniei ca mijloc de transport public urma să se introducă transportul de tramvai, cu tracțiune mecanică, cum era în acea perioadă.

Montate pe şine, ele erau trase de 2-3 cai. Călătoria cu tramvaiul, fiind mai ieftină, s-a transformat treptat în cel mai democratic mijloc de transport urban.

În anul 1913, s-a renunţat la tramvaiul cu tracţiune animală în favoarea tramvaiului cu tracţiune electrică, iar lungimea totală a traseelor de tramvai era de 14 km. Numărul vagoanelor implicate în transportarea pasagerilor s-a ridicat la 30 de unități.

În 1949, pe artera principală a oraşului, actualmente Bulevardul Ştefan cel Mare şi Sfânt, au fost puse în circulaţie primele 6  troleibuze.

Troleibuzele circulau pe un traseu stabilit cu o lungime de 6 km. Zilnic erau transportaţi circa 24 000 de pasageri. Deja, peste un an, numărul acestor maşini s-a dublat, călătorii fiind deserviţi cu douăsprezece troleibuze, pe traseul cu o lungime de 8.8 km.

În ultimii ani, au fost implementate diverse proiecte de modernizare a infrastructurii de transport public, inclusiv reînnoirea parcului de troleibuze și autobuze.  În această perioadă, s-au procurat peste 300 de unități de autobuze și troleibuze. Costurile au depășit peste 600 de milioane de lei și au fost suportate exclusiv din bugetul municipal.

Aceasta a permis majorarea unităților emise zilnic pe liniile municipale urbane și suburbane de transport public, deschiderea unor rute noi și extinderea celor existente.

Totodată, au început a fi utilizate mijloace de transport ecologice și moderne pentru a reduce impactul asupra mediului și a îmbunătăți calitatea serviciilor pentru pasageri.

Evoluția transportului public din Chişinău reflectă nu doar schimbările tehnologice, dar și transformările sociale și economice ale orașului, fiind un element esențial în dezvoltarea sa urbană.